Прес-конференція в УНІАН: "Рейтинг міст України за критеріями прозорості бюджетного процесу. Наскільки використовуються демократичні інструменти впливу на місцеві бюджети?" - Фотобанк УНІАН Фотобанк УНІАН

Прес-конференція в УНІАН: "Рейтинг міст України за критеріями прозорості бюджетного процесу. Наскільки використовуються демократичні інструменти впливу на місцеві бюджети?"

(04.08.2016)
Експерти закликають громадськість активніше брати участь у бюджетному процесі на місцевому рівні для підвищення його прозорості та ефективності використання коштів.

Про це на прес-конференції в УНІАН заявив координатор партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» Анатолій Бойко.

«Якщо рівень прозорості використання органами влади бюджетних коштів і активність громадян залишаться такими ж, як вони є зараз, то ці кошти з великою часткою ймовірності будуть використані неефективно», - сказав Бойко.

Він повідомив, що партнерство «За прозорі місцеві бюджети!», яке об'єднує експертів та журналістів з різних регіонів, упродовж року проводило дослідження бюджетної політики в 17 містах України. Як показало дослідження, рівень прозорості бюджетного процесу та участі в ньому жителів міст вкрай низький.

За результатами дослідження, зі 100% рейтингу, які означають повністю прозорий і ефективний бюджетний процес, лише три міста – Чернівці, Вознесенськ та Суми набрали більш як 40%. Це рівень «обмеженої» відповідності критеріям ефективного бюджетного процесу за методикою рейтингу. Київ, Одеса і Черкаси набрали 39%, 39% і 37% відповідно, потрапивши до категорії міст з «мінімальною» відповідністю ефективному бюджетному процесу. До категорії міст з «незадовільною» відповідністю критеріям ефективності потрапили Львів, Дніпро, Миколаїв, Чугуїв, Здолбунів і Білозерка.

Як зазначила на прес-конференції президент фонду «Відкрите суспільство» та співкоординатор цього партнерства Леся Шевченко, низький рівень у рейтингу означає, що місцева влада не забезпечила достатнього рівня прозорості та умов для участі громадськості у бюджетному процесі. Людей не допускають до прийняття рішень при формуванні або зміні бюджетів, а також не інформують про те, як і на що витрачаються кошти.

Наприклад, крім Чернівців, у жодному з досліджуваних міст не публікуються плани діяльності головних розпорядників бюджетних коштів. Фінансові плани всіх комунальних підприємств доступні для ознайомлення лише в Черкасах.

Автор-розробник методики оцінки бюджетної політики, експерт фундації «Відкрите суспільство» Іван Сікора зазначив на прес-конференції, що часто громадяни не можуть впливати на розробку бюджету міста та бюджетних запитів упродовж року. «Зараз громадськість фактично включається в бюджетний процес на останній стадії, в грудні, коли проект рішення про бюджет вже складено і обговорюється перед прийняттям на сесії», - пояснив Сікора.

За його словами, люди не можуть зрозуміти, чому при складанні бюджету одні запити про кошти задовольняються місцевою владою, а інші ні. За словами експерта, це несе ризик лобіювання своїх інтересів депутатами місцевих рад.

Ще одним методом управління грошима міста без обговорення з громадськістю є заниження доходів місцевих бюджетів. Йдеться про те, що до бюджету спочатку заносять свідомо низькі надходження, а коли за результатами першого та наступних кварталів виходить перевищення надходжень, влада вже сама вирішує, куди перенаправити додаткові кошти.

Особливо гостро ця проблема постає зараз, коли в рамках децентралізації міста залишають у своєму розпорядженні щораз більше податкових надходжень. Експерти зазначили, що тільки в Одесі сума такого перевищення становила вже 6 млрд грн.

У зв'язку з цим експерти закликають громадськість активніше включатися у процес складання місцевого бюджету, а також пропонують внести зміни до бюджетно8го законодавства. Зокрема, пропонується чітко регламентувати в Бюджетному кодексі всі процедури формування бюджету на місцевому рівні. Також зобов'язати місцеві органи публікувати плани діяльності основних бюджетних розпорядників та запровадити відповідальність посадових осіб за порушення цього порядку.

Як повідомляв УНІАН, процес децентралізації влади, що передбачає передачу на місця адміністративних функцій, а також функцій з адміністрування та акумулювання податкових відрахувань, розпочався в Україні в 2015 році. Метою реформи є надання регіонам більшої фінансової незалежності, а також можливостей використання регіональних ресурсів, включаючи грошові, на свій розсуд.

Надходження до місцевих бюджетів без урахування трансфертів у січні-червні поточного року зросли на 48,5%, або на 21,2 млрд грн, порівняно з аналогічним періодом 2015 року і становили 65 млрд грн.
+
Продовжуючи переглядати photo.unian.net, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся c Політикою конфіденційності
Прийняти