Акція ГО «Життя» проти негативного впливу реклами тютюнових виробів на дітей "Тютюнова індустрія до 1-го Вересня готова!" у Києві
(30.08.2019)
30 серпня на Хрещатику відбулася акція громадської організації «Життя», яка координує коаліцію «За вільну від тютюнового диму Україну». Учасники акції акцентували увагу на тому, як тютюнові корпорації рекламують сигарети дітям, розташовуючи маніпулятивну викладку тютюнових виробів безпосередньо навколо шкіл.
Представники тютюнового бізнесу вважають школярів своїми потенційними клієнтами. Саме тому сигарети у магазинах розміщують на найвидніших місцях, на рівні зросту дітей та ще й поруч із цукерками. Виробники сигарет навмисно використовують оманливі маркетингові інструменти для стимулювання продажу тютюну, тим самим збільшуючи привабливість тютюнових виробів та спонукачи неповнолітніх до згубної залежності. Адже, відповідно до досліджень, діти, котрі бачать яскраві вітрини з красивим дизайном сигаретних пачок, мають на 64% більший ризик почати курити. Результати Глобального опитування молоді щодо куріння в Україні демонструють, що 63% дітей у віці 13-15 років спостерігають рекламу тютюнових виробів у місцях продажу. Заборону видимого розміщення сигарет у вітринах магазинів, кіосків та супермаркетів підтримують 84% громадян.
«Курці помирають рано. І тютюновим корпораціям необхідно шукати наступних жертв – тому вони й полюють на наших дітей, щоб зробити їх своїми новими клієнтами. Сигарети у вітринах мають рекламний вплив: яскраве освітлення, збільшені пачки, привабливі кольори. Усе це є стимулюванням покупки тютюнових виробів. Подібна «сіра» реклама підвищує ризик початку куріння серед дітей. Якщо ініціатива заборони викладки сигарет стане законом, магазини і кіоски змусять прибрати викладки сигарет зі своїх вітрин. І на них більше не задивлятимуться діти», – зазначила Олена Лукашевич, директор Київського міського центру громадського здоров’я.
Чотири тютюнові магазини на одну школу. Саме такими є результати дослідження Університету Джона Хопкінса, проведеного в рамках глобальної кампанії «Маленькі цілі тютюнових гігантів» . У 10 районах Києва у радіусі 250 метрів навколо 102 шкіл було перевірено 460 точок продажу. З них 376 містили маніпулятивну викладку тютюнових виробів, що становить 81,7% від усіх досліджених точок продажу. Ця цифра надзвичайно велика і становить серйозну загрозу. Школярі вкрай схильні піддаватися впливу реклами та просування тютюнових виробів і потребують державного захисту від агресивного тютюнового маркетингу.
«У глобальному розумінні боротьба з тютюнокурінням – питання національної безпеки і турботи про громадське здоров’я. Тому здоровий спосіб життя дітей – це не лише відповідальність батьків та вчителів, а також і відповідальність держави. А отже, необхідно ввести нову законодавчу базу та запровадити прогресивну практику Керівних принципів Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну, які однозначно вказують, що у пунктах продажу потрібно заборонити будь-яке зображення і видимість тютюнових виробів», – наголосив Сергій Миткалик, виконавчий директор ГО «Антикорупційний штаб».
Громадськість звертається до Парламенту із закликом захистити дітей та молодь від куріння. Для цього необхідно звільнити вітрини від будь-якого видимого зображення тютюнових виробів. Народні депутати спроможні зробити так, що діти, народжені протягом наступних 5-ти років за нової каденції Верховної Ради, стануть першим поколінням вільних від куріння.
«Обов’язок держави – захищати життя і здоров`я людей. Держава зобов`язана вдосконалювати антитютюнове законодавство, бо саме повна заборона усієї тютюнової реклами, збільшення громадських місць, вільних від куріння, підвищення цін на сигарети – це ті прості обмеження, завдяки яким все менше дітей і молоді в Україні будуть починати курити», – резюмувала Лілія Олефір, виконавчий директор ГО «Життя».