Акція «Чому яскраві вітрини рекламують школярам сигарети, а не знання?» в Києві
(31.08.2020)
«Чому яскраві вітрини рекламують школярам сигарети, а не знання?»
31 серпня у Києві на вул. Бастіонній 10 пройшла акція «Чому яскраві вітрини рекламують школярам сигарети, а не знання?». Учасники акції наочно продемонстрували, як тютюнова індустрія завдяки агресивній рекламі залучає школярів до куріння. Не зважаючи на те, що будь-яка реклама, спонсорство та стимулювання продажів заборонені в Україні з 2012 року, тютюнова індустрія вдалася до маніпуляцій та обладнала ледь не кожну точку продажу тютюну рекламною викладкою сигарет.
«Майже кожне місце продажу сигарет в кіоску, супермаркеті чи магазині в Україні таке ж яскраве, як ялинка на Різдво. А красиві та різнокольорові пачки різноманітних брендів підсвічуються вогнями із панно та боксів. За результатами Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну, 63% підлітків віком від 13 до 15 років помічають цю рекламу у кіосках, магазинах або супермаркетах. Якщо не ухвалити комплексний антитютюновий законопроєкт, який заборонить рекламну викладку сигарет, заборонить рекламу та продаж дітям електронних сигарет, збільшить медичні попередження на пачках, то через 5 – 10 років поширеність куріння може зрости, що завдаватиме велике навантаження на систему охорони здоров’я», – зазначила виконавча директорка ГО «Життя» Лілія Олефір.
Через яскраву викладку, учні середньої та старшої школи вкрай схильні піддаватися впливу реклами тютюнових виробів і потребують захисту від агресивного маркетингу. На сьогодні серед підлітків віком від 13-15 років кожен п'ятий курить електронні сигарети, а кожен сьомий – теперішній курець тютюнових виробів. Як свідчить статистика, понад 60% українських курців викурили першу сигарету у віці до 18 років.
«Кілька місяців тому ми з сестрою, яка навчається у школі провели експеримент. Вона самостійно замовила сигарети HEETS для IQOS через службу кур’єрської доставки. Через пів години нам привезли товар до будинку та не поставили жодних питань про вік чи документи. Тютюнові компанії влаштовують справжнє полювання на молодь, використовуючи агресивну рекламу через соцмережі: молодь, що курить – це спосіб збільшення прибутків для тютюнової індустрії», – сказала лідерка Молодіжного антитютюнового руху Анастасія Бонковська.
За результатами дослідження університету Джона Хопкінса, проведеного у 2016 році, поряд з кожною київською школою знаходяться одразу чотири магазини у 5-ти хвилинній доступності. На початку вересня народні депутати збираються на чергову сесію, тому саме час нагадати про вдосконалення антитютюнового законодавства, останні зміни до якого відбувалися 8 років тому. Це допоможе захистити молодь від куріння та забезпечить вільне від тютюну майбутнє. Суспільство уже давно потребує посилення антитютюнового законодавства і зараз саме час це зробити.
«Точки продажу тютюнових виробів використовуються індустрією як рекламні щити для приваблення школярів до куріння. Дослідження ВООЗ демонструють, що близько 50 % неповнолітніх, що намагалися купити сигарети, змогли це зробити. Зниження привабливості тютюнових виробів та ефективний контроль за забороною на продаж неповнолітнім допоможе захистити молодь від куріння в Україні»